fredag 26 oktober 2012

Topp5-fredag #9: John Peel Sessions

I går var det åtta år sedan radioprofilen John Peel avled. Jag har förstås ingen relation till honom som radioman, men jag har tagit del av mycket av det livematerial som band spelat hos honom. Här följer därför en lista med mina fem favoriter bland Peel-sessionerna.

5. Dexy's Midnight Runners - Geno

Trogen originalinspelningen ges ändå Geno ett annat liv denna version. Och lika fantastisk som på album eller singel är den förstås i detta format. Förtjusande med andra ord.

4. The Housemartins - Happy Hour

The Housemartins gjorde en à capella-session där Happy Hour låter som Caravan of Love. Det säger förstås sig självt hur strålande det här är.

3. Thin Lizzy - Cowboy Song

Min favorit av Thin Lizzy är självfallet given på listan. Gitarrerna har en aning mer reverb än på skivan och basen har en torr powerpopig distorsion som ger låten ett nytt sken. Det finns över huvud taget något smått powerpopigt över inspelningen. Gitarrsolona som båda två är med på min topp3 världens bästa gitarrsolon ter sig nästan ännu bättre här än i vanliga fall. Ja, jag får gåshud lite titt som tätt här.

2. The House Of Love - Christine

Jag upplever det som att dagens ungdomar missar The House Of Love när de ska lyssna på den musikscen man kan tillskriva dem. Det kan väl ha att göra med att de på nåt sätt dök upp nånstans mitt emellan två generationer av band. I vilket fall är Christine i den här nedtonade tappningen och det blir nästan ännu mer uppenbart vilka efterföljande band som inte skulle ha låtit likadant om det inte vore för deras briljans.

1. The Smiths - This Charming Man

Den första Peel Session-inspelningen jag kom i kontakt med, och onekligen den jag främst förknippar med honom. Johnny Marrs gitarrslinga är helt utflippad och det är svårt att inte le jättebrett när man hör.

Och så Spotifylista till det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar