onsdag 24 oktober 2012

Bokreflektion: Krocketspelaren

Här om veckan, när Slakthus 5 började närma sig sitt slut så besökte jag biblioteket. Jag tänkte att jag behövde lite mer intressant science fiction att berika mig med. Mycket av det jag ville läsa fanns inte i sina originalöversättningar, utan bara i förenklade versioner, varför jag istället fick nöja mig med en av H. G. Wells icke-sci fi-romaner (bland annat, övriga lån avslöjas i framtida bokreflektioner).

Till de märkligare romaner jag läst hör Krocketspelaren. Ploten är att en krocketspelare (som även är en hejare på bland annat bridge!) sitter och samtalar först med en läkare, och sen med läkarens psykiatriker. Å andra sidan handlar i så fall Tidsmaskinen om en vetenskapsman som äter middag med sina vänner - det kanske finns något mer att hämta. Vad läkaren och psykiatrikern berättar förfärar krocketspelaren och eventuellt läsaren, även om jag måste erkänna att jag inte riktigt fann det vrålengagerande. Men mot slutet såg jag det briljanta, hur H. G. Wells (som vid det här laget var uråldrig) mer eller mindre förutspådde förintelsen. Liksom, att han inom sina sci fi-romaner ser framtiden må vara en sak, men det här känns större. 1936 var han väl förmodligen inte ensam i världen om att känna detta nazistiska spöke resa sig över Europa, men parallellerna man kan dra till boken känns onekligen väldigt skarpsinta. Med sina blotta hundra sidor kan inte Krocketspelaren anklagas för att vara för lång för läsning, så det kan väl vara rimligt att göra, kan tyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar