måndag 8 oktober 2012

TV-serier: Homeland utmanar

Sällan skriver jag om serier. Sällan ser jag serier. Men Homeland (Howard Gordon, 2011-nutid) såg jag när det började, och nu har andra säsongen haft premiär på svensk tv. För mig är det ett måste att se.

Förra säsongen fick mycket goda omdömen men även en del kritik för samma eventuella islamofobi som 24 (Joel Surnow, 2001-2010) visade prov på när det sändes. Jag ville se det hela som något mer nyanserat än så, och tycker att det gjordes problematiseringar av de stereotyper man målade upp. Samtidigt hade vissa avsnitt en ganska besk eftersmak.

Andra säsongspremiären utmanar direkt normen när Brodys religiositet plötsligt blir mindre hemlig, Dana fäller avväpnande kommentarer till en uppenbart islamofobisk klasskamrat och frun Jessica framstår som urbota dum i huvudet när hon ifrågasätter sin makes nya tro. Trots detta ställningstagande mot den antimuslimska inställningen som fått allt för stor genomslagskraft senaste åren, sysslar Brody ännu med skumraskaffärer vilket väver serien ännu tätare. Fortsätter det med sådan udd kan denna andra säsong bli något alldeles extraordinärt.

Och så är förstås Claire Danes alldeles utmärkt i sin huvudroll, igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar