fredag 5 oktober 2012

Topp5-fredag #6: 1952

Eftersom det i dag är femtio år sen som The Beatles släppte sin debutsingel under eget namn i och med Love Me Do tänkte jag ägna dagens topp5 till några låtar jag gillar, som kom ytterligare tio år tidigare. Mest för att betona att även om Beatles var fantastiska på alla sätt och vis, så var det ju faktiskt inte de som uppfann popmusik.

5. Little Willie Littlefield - Kansas City

Kansas City har rent av spelats in av The Beatles. Personligen gillar jag Little Willies version mycket. Jag gillar hur varje ord är perfekta toner och helt rätt artikulerade. Jag gillar den, det gör jag.

4. Big Mama Thornton - Hound Dog

I det här fallet är det förstås Elvis som spelat in den mer välkända versionen, och folk kan tala om hans höfter i oändlighet med Big Mama Thornton hade en jävla redig röst i alla fall.

3. The Johnny Otis Orchestra - Sunset to Dawn

Tjusigt och själfullt. Oerhört snygg orkestrering av Johnny Otis och hans orkester som kompar Mel Walkers sång väldigt väl.

2. Lloyd Price - Lawdy Miss Clawdy

Fats Dominos pianotrioler är förtjusande och Lloyd Price har hittat helt rätt med melodin rakt igenom. Att verserna dessutom bygger på min favoritackordföljd är givetvis väldigt bra. Det blir en perfekt kombination av tidig rythm & blues och rock & roll.

1. The Four Aces - Heart and Soul

Heart and Soul är inte bara en av världens mest klassiska melodier, det är även en av mina favoriter. The Four Aces tolkade den med sina finfina stämmor 52, alldeles, alldeles utmärkt.

Och så Spotifylista här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar