söndag 14 april 2013

Decenniets kulturgärning - svenskt kultspel online

Drakborgen gavs ut av Alga för snart trettio år sen och präglade många ungdomars uppväxt. Jag vet inte om jag och min bror egentligen spelade lika mycket som vi lekte, förmodligen var Drakborgen det mest komplicerade spel Alga någonsin lanserat i Sverige. Hur som helst, när det kommer till svenska sällskapsspel så är Drakborgen kanon, det får inte missas. Originalutgåvan brukar gå för ett par hundra åtminstone på Tradera och dylikt, varför denna online-version förstås är varmt välkommen.

Anpassat för endast en spelare, med highscorelista lämpar sig detta utmärkt för digitalt spelande, då man som ensam spelare sällan skulle orka packa upp hela spelet och korten och allt vad fan och hans moster kokat ihop för att spela på egen hand. Spelet är lika förbannat svårt som alltid och man dör för jämnan. Utmaningen ligger främst i att över huvud taget få med sig nån skatt levande från borgen, når man rent av skattkammaren utan att dö på vägen ut så har man god chans på topplistan.

Det känns som att spelet förutsätter att man kan reglerna sedan innan, men å andra sidan är det nog bara då man ens är intresserad av att spela. Jag känner lite att det är för sent i tiden, att en webbläsarversion är passé, och att en app vore betydligt mer intressant. Det kan någon jättegärna få pilla på förstås, men samtidigt ligger denna version helt i linje med vad Drakborgen står för. Det är originalkorten och spelplanen som är inscannad och spelprotokollet gör att spelet liknar de textbaserade rollspel som utvecklades för hemdatorer samtidigt som Drakborgen var aktuellt. Jag tycker att det är fantastiskt att någon bemödat sig med att programmera detta, och det är ett exceptionellt tidsfördriv som jag trots många försök inte nått längre än till hiscorelistans tjugotredjeplats i.

Spela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar