torsdag 4 april 2013

En lyckönskan till Roger Ebert (minnesruna)

Här i Sverige är det han inte ett vedertaget begrepp. Inte ens filmintresserade vet nödvändigtvis vem Roger Ebert är. Men på andra sidan Atlanten och inom filmkritiken är han den överlägset störste som skådats och lästs. Han har recenserat filmer för Chicago Sun-Times dubbelt så länge som jag ens funnits till, och har skrivit i snitt 200 recensioner om året samt andra artiklar, blogginlägg och en stor samling böcker utöver det. Han har legat i, ja det kan sägas. Förra året måste ha varit något slags rekord när han skrev över 300 filmrecensioner, det går ju knappt att föreställa sig. Var finner man alla orden liksom? Ja just det, han har ju även hållit på med diverse tv-program om film under mer än halva sin karriär också.

Även om han redan 2004 förutspådde att Obama skulle komma att spela en stor roll i världen en vacker dag, och således med rätta kan anses vara en allvetande gud, har jag inte alltid varit överens med honom i hans åsikter (fast rätt ofta ändå), men aldrig har jag läst en recension han skrivit som inte påvisat någonting i filmen som jag annars missat. Det finns ingen som för mig har berikat så många filmupplevelser, som Roger Ebert.

Nu har Ebert drabbats av cancer för andra gången och insett att det är dags att trappa ned. De senaste månaderna har jag, när jag besökt Eberts hemsida, mötts av fler och fler recensioner skrivna av andra än Ebert själv. Han har handplockat en samling recensenter för att försäkra sitt arv, och för att själv kunna ägna sig enbart åt de recensioner han faktiskt vill skriva. En ny version av RogerEbert.com dyker upp någon gång i april med Ebert som redaktör snarare än huvudsaklig skribent.

Då jag är mycket förväntansfull inför det som komma skall vill jag önska Roger Ebert ett stort lycka till med sina framtida projekt, men ännu mer i kampen mot cancern.

UPPDATERING

Bara några timmar senare rapporteras Ebert vara död. Det känns overkligt. Jag tänker på alla filmer han aldrig får se, och på hans familj som blivit lämnade efter att den vidriga cancern slukat ännu ett offer. Må han vila i frid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar