Morlockerna
som de Andra i George Pal
”So
this was the destiny of the Eloi. They were being bred by the
morlocks, who had degenerated into the lowest form of human life –
cannibalism.”1
George
Pal gör i sin filmatisering en annan läsning gällande. Genom att
göra eloanerna engelsktalande och till växten lika stora som gemene
man förmänskligas de och banden mellan dem och Tidfararen stärks.
De har fortfarande sina olikheter i sina respektive kulturer, men
befinner sig i utgångsläget ett stort steg närmre varandra än i
Wells roman. De känslomässiga spänningar som uppstår mellan
Tidfararen och Weena framstår fullt naturliga, när Weena
portätteras av en kvinna som efter den samtida människans normer
uppfattas som attraktiv. Kärlekshistorien ter sig mer konventionell
än när den i romanen snarare gestaltas genom beundran, nyfikenhet
och en trygghetskänsla hos lilla Weena, som i sin tur väcker en
pliktkänsla för ansvarstagande och beskyddande hos Tidfararen.
Weena blir ett okomplicerat kärleksobjekt snarare än den förvisso
moderat, men ändå i viss mån komplexa dottersfigur hon
representerar i förlagan.
Istället
står den underjordiska monstermänniskoarten morlockerna för den
tydliga rollen som ”de Andra”. Morlockerna lever under marken och
har tagit kontroll över eloanerna genom att ställa dem i direkt
beroendeposition till sig. De odlar maten som eloanerna lever av, de
syr kläderna som eloanerna klär sig i, men med det onda uppsåtet
att om nätterna jaga, döda och äta dem. Liksom eloanerna har de
aldrig sett eld, men istället för att väcka nyfikenhet blir de
livrädda för Tidfararens märkliga konster som tändstickorna
innebär. Man kan säga att det är som om mänskligheten som vi
känner den i dag, i framtiden utvecklats till ett slags
Jekyll/Hyde-scenario där eloanerna representerar det goda och
morlockerna det onda. Detta möjliggör mycket väl ett applicerande
av Tofighians motsatspar på eloanerna kontra morlockerna istället
för som tidigare Tidfararen kontra eloanerna. Medan eloanerna har
mer likheter med dagens människa är morlockerna bokstavligen
submänniskor i och med att de lever under jorden, och även djuriska
i sin framställning då de mer liknar håriga apor än hur vi är
vana att se människor. Medan eloanerna lever på den odlade frukten
så är morlockerna barbariska kannibaler – vilket refereras till
som den lägsta formen av människoskap.2
Man
avviker från normen i framställningen av ”de Andra” så till
vida att morlockerna i ett par av motsatsfallen är i den dominanta
positionen, vanligen tillskriven subjektet i sammanhanget.
Morlockerna är mer utvecklade vad gäller industrier och rationellt
tänkande, vilket sätter dem i en överlägsenhet gentemot
eloanernas tydliga underlägsenhet. Vad som gör att rollen som ”de
Andra” likväl definieras i morlockerna anser jag vara ändamålet
med dessa industrier och överlägsenheten, i och med att dessa
positioneringar i första hand bidrar till att verka för deras
kannibalism, befästs motsättningarna mellan de två människoraserna
tydligare. Deras rationella sinnen gör deras djuriska beteende mer
möjligt.
1 Pal,
1:17:13
2 Ibid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar