måndag 16 december 2013

Babels torns julkalender #16: Ny svensk filmpodcast!

Det finns ett gäng svenska filmpodcasts av vilka ett fåtal lyckats med bedriften att regelbundet släppa nya avsnitt. Dock har ingen av dem hållit riktigt tillräckligt hög kvalitet för att jag ska fastna. Eftersom min grund är filmvetenskapen blir samtalen om filmerna det samtalas om oftast bristfälliga i sina perspektiv. Det ska dock sägas att det finns ströavsnitt av flera av dessa poddar som jag funnit alldeles utmärkta.

Nu, i dag, finns hur som helst en ny, där potentialen är ovanligt hög. Per Perstrand och Jesper Wiking som bland annat arrangerar det återkommande Stockholms filmquiz har startat Intresseklubben antecknar, en podcast där varje avsnitt är tänkt att angripa en regissör och behandla dennas filmskapande. I premiären är det John Carpenter (som alltså nu har två avsnitt i den svenska podcast-sfären tillägnade helt åt sig, förmodligen leder han därmed den ligan) som gäller, och man pratar om hans Big Trouble in Little China samt listar sina respektive tre favoriter.

Jag hoppas att det kommer nya avsnitt regelbundet och rätt så ofta, så att de två pratarna finner sina roller och smälter in i formatet, och man når sin fulla potential. För då tror jag att det här kan blir riktigt, riktigt bra. Jag hoppas även att man vågar ta sig an regissörer från lite mer finkulturella kretsar, då jag finner att många backar lite inför det. Det vore toppen! Dock är jag väldigt nöjd med Carpenter också, förstås.

här kan ni lyssna. Och nedan följer min egen Carpenter-topp3.

1. Flykten från New York

2. I skräckens skugga

3. Alla övriga jag sett förutom Ghosts of Mars

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar