måndag 27 maj 2013

Det stora i det lilla: Mitt andra liv

Inte förrän nu läste jag igenom mitt fyllebloggande från i fredagsnatt. Så kan det ju inte se ut överst på sidan så jag petar ner det lite nu då.

Första gången jag spelade Animal Crossing var i högstadiet. En klasskamrat importerade spelet till Gamecube tillsammans med en Freeloader som tillät spelande av importspel, och varje dag efter skolan spenderade vi dygnets resterande timmar med att spela. Jag vet egentligen inte hur länge denna period pågick, eller för den delen om det ens var så mycket som jag minns det, men egentligen finns det väl ingenting i världen som säger att mina minnesbilder skulle vara mindre relevanta än verkligheten.

Efter en mer eller mindre avslutad vänskap återkom Animal Crossing till mitt liv via Nintendo DS-spelet med undertiteln Wild World, det var kanske inte så vilt egentligen men än en gång förlorade jag både ohälsosamt många timmar och även mig själv i min lilla by.

Men vidare till nutiden då. En gång kom mamma hem med ett exemplar av Animal Crossing: Let's Go to the City från en loppis helt ovetande om min relation till spelserien. Detta var efter att jag lämnat mitt föräldrahem och även mitt Wii bakom mig. Men här om veckan när mina kusiner var på besök bad den äldsta om att få spela, och jag satt med när han gjorde det. Jag förälskade mig på nytt i det underbara i Animal Crossing.

Men vidare till nutiden då, på riktigt. Jag har betalat av huslånet såväl som första utbyggnaden. Jag har samlat cirka trettio fiskarter till museet så väl som alla insekter, fossiler och konstverk jag kunnat få tag i. Jag samlar gyroider och letar efter en garderob att förvara mina peruker och lösskägg i, och jag tröttnar inte ens på mina djurgrannars nonsenspladder. Nu har jag lämnat min by (Alderaan är ett givet namn) för att spendera lite tid hemma i Stockholm igen, men jag saknar redan mitt andra liv.

Det finns kanske en risk att Animal Crossing framstår som nåt slags nördspel som bara töntar sysslar med men jag kan upplysa allmänheten om att det inte är så, Animal Crossing är coolt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar