fredag 31 augusti 2012

Topp5-fredag #1: Låtar om lögner

Konceptet med topplistor är sällan särskilt spännande. Ändå är det så gott som oundvikligt. Min topp5-fredag är inspirerad av de listor som görs väldigt spontant i High Fidelity, alltså inte några absoluta exakta sådana, utan mer något intuitivt (typ de första fem bra jag kommer på). Denna gång rör det sig om låtar om lögner, mycket nöje.

5. Big Star - Don't Lie To Me

Don't Lie To Me är en enkel bluestolva i shuffletakt som skulle vara tråkig på de flesta skivorna, men funkar oväntat bra på denna (ibland världens bästa skiva), här bygger den snarare en perfekt bro till skivans fortsättning.

4. The Tellers - I Lie

Sedan första EPn släpptes, där I Lie figurerar, har jag varit förtjust i belgiska The Tellers trevliga pop. I Lie är en söt sång om en kille som kan ljuga om allt förutom om kärlek. Det är mycket fint.

3. John Lennon - Gimme Some Truth

Första gången jag kom i kontakt med låten var genom Generation Xs gamla punkcover. Den är ju rolig och så, men originalutförandet får nog sägas vara bättre ändå. Jag älskar allt från arrangemang till melodi samt den substansfulla texten.

2. Charles & Eddie - Would I Lie To You?

Jag ser inte hur man möjligtvis kan undvika att älska denna tidiga 90talssoul. Upplösningen genom bryggan till refrängen är en av de mest tillfredsställande i pophistorian.

1. Elliott Smith - The Biggest Lie

Den kompetens Elliott Smith besitter i sitt skrivande såväl som i framförandet av låtarna är av en egen art, som få kommer i närheten av. Hans personligt uttrycksfulla konstnärskap berör mig lika starkt varje gång. The Biggest Lie håller jag som en ständig favorit från Elliotts tidiga repertoar.

Spotifylista med låtarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar