fredag 13 september 2013

Topp5-fredag #50: Topp5-fredag!

Jag gör det fett meta för att på något sätt uppmärksamma att jag med denna medräknad sammanställt femtio stycken topplistor här. Det borde ha hänt för några veckor sen, men då var det ju uppehåll som även gjorde att ettårsjubileet utgick. Men här kommer det.

Alltså, alla mina sammanfattningar av månader och kurser utgår förstås, de är ju totalt ointressanta att ha med. Bara temalistor välkomna. Och jag listar de fem jag själv i efterhand är mest nöjd med eller kanske framför allt finner roligast.

5. #45: Nikola Tesla

Det här är ju mest bara trams egentligen. Eller nej vad säger jag, det är ju Tesla, och Tesla är aldrig trams. Bara genial. Nåja, kul grej.

4. #3: Stockholmssånger

För så när som på en dag ett exakt år sedan jag gjorde denna lista. I år har inte Stockholm blivit kallt än, men listan är densamma ändå.

3. #40: Elliott Smith i filmerna

Mina två favoritämnen Elliott Smith och bra film förenas och det är väl klart att jag gillar den listan då, svårare än så är det inte.

2. #4: Beethovens brutala beundrare

Det var ju så här jag tänkte från början att listorna skulle vara, roliga och finurliga, med udda teman som inte brukar tas upp så ofta direkt. Så denna är jag väldigt nöjd med. Eftersom placering nummer fem är ett gränsfall hade jag idag kanske bytt ut den mot White House Down som jag såg igår, där en lämplig kandidat återfinns. Å andra sidan var den filmen rätt kass så det är nog bra som det är.

1. #33: 33 minuter sci fi

Ja, detta var mig allt en god gärning jag gjorde. Vad i världen kan väl någonsin vara bättre än fem små science fiction-kortfilmer på en dryg halvtimme. Att jag inte är älskad av allt och alla efter detta är för mig ett mysterium.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar