lördag 8 december 2012

Filmreflektioner: Två tagningar på svensk science fiction

En gång tidigare har jag skrivit om en svensk science fiction-film här. Det var ingen höjdare. Och Sverige är onekligen svältfödd på film inom denna genre. Så nog fasen blir man väl lite förväntansfull när det dyker upp nya ambitiösa verk, även om det rör sig om kortfilmer.

Den första dök upp på Vimeo för bara en vecka sen, Memorize (Eric Ramberg och Jimmy Eriksson, 2012). Det började som ett showcase för ett nytt texturverktyg inom 3D-modellering, men urartade i ett intressant koncept och som synes en kortfilm. Det där med effekter och så fixar de ju galant, man kan då sannerligen ana att historian bakom filmen är just som den är. Och även om skådespel i vanlig ordning när det kommer till denna typ av produktioner lämnar mer att önska, så håller konceptet så väl att det väger över. Härom veckan nämnde jag Plurality (Dennis Liu, 2012) och samma referenser ligger nära till hands nu. I likhet med den finns här tydliga kopplingar till Minority Report (Steven Spielberg, 2002), 1984 och allt det där. Övervakningssamhälle och så. Filmen är inte världshistoriens bästa, men den är definitivt intressant, relevant, och framför allt svensk!



Den andra jag vill nämna fick jag äran att se i somras. Den är producerad av några filmstudenter varav en är en god vän till mig, och visades samt uppskattades på Dalarnas filmfestival i höstas. Även jag är smått handfallen framför Aliens och Farligheter (Adam Selgeryd, 2012). Influenserna från Kenny Starfighter - Galaxens Superhjälte No1 (SVT, 1997) är påtagliga, och det är även den perfekta nivån att sikta på för ett amatörprojekt som detta. Många gånger tidigare har det ju visat sig att skojiga komedier lyckas betydligt bättre än högtravande konstfilm, när kreativa och referensspäckade ungdomar ligger bakom. Lägger man till vråltuffa ryggraketer, svävande motorcyklar, förångningspickadoller och allehanda tjusiga effekter tillsammans med ett roligt manus så får man en alldeles ypperlig film. Anspråkslös underhållning, som ändå lyckas oerhört väl med att imponera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar