måndag 21 oktober 2013

Elliott Smith: tio år av tomhet

Tio år har gått sedan Elliott Smith stack en kniv genom bröstet och dog. Som medmänniska har han genomgående beskrivits som en väldigt sympatisk, snäll och rolig människa. Att han bar på stora problem krävs dock ingen raketforskare för att förstå.

Jag vet inte mer än någon annan om vad som händer efter döden - om huruvida Elliott har något slags medvetande på något plan, eller om hela hans väsen försvunnit från all existens. Om han fortfarande finns så hoppas jag att han fann ro där bortom döden. Om inte så vet jag att han gjorde det.

Livet är då sannerligen inte enkelt, det tror jag att de allra flesta håller med Elliott Smith om. Det är inte alltid en fröjd att ta sig genom vardagen. Men i många stunder av sorg, när jag haft det som svårast, har Elliott varit nära på livsviktig för mig. Han tog sitt eget, men jag tror att han räddat långt många fler liv i gengäld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar