fredag 10 maj 2013

Topp5-fredag #36: Rwanda 94 filmatiserat

För nitton år sen var det fruktansvärda folkmordet i Rwanda i full gång. Denna hemska historiska händelse ligger nära mitt hjärta, och jag har sett de flesta filmer som gjorts på området och tänker här ranka fem stycken bra. Bara spelfilmer medräknade. Alla fem filmerna har väldigt olika ingångar till historien, vilket gör dem alla relevanta.

5. Shooting Dogs (Michael Caton-Jones, 2005)

Jag kan tänka mig att Shooting Dogs är den mest uppskattade av dessa filmer. Det känns som att var än jag nämner Hotel Rwanda ska nån säga att denna är bättre. Fast det kanske bara är jag som stött på tokstollar. Shooting Dogs ger det vita perspektivet i den mån att det handlar om vita människor i Rwanda. Jag tycker att det är en bra film dock, väldigt stark och som sagt en relevant berättelse.

4. Dagen då Gud gav sig av (Le jour où Dieu est parti en voyage, Philippe Van Leeuw, 2009)

Denna fransk-belgiska produktion tar greppet att visa en specifik, ensam och utsat tutsikvinna som flyr från de brutala mördarna. Filmen är väldigt långsam, lågmäld och spelar mycket på att visa känslorna genom det visuella, snarare än med förstärkning av storslagna orkestrar. Det är väldigt fint och stundtals gripande, och som film gillar jag den även om den inte berör på samma sätt som en del andra av filmerna.

3. Shake Hands With the Devil (Roger Spottiswoode, 2007)

FN-soldaten Roméo Dallaire ligger till grund för den här filmen som baseras på en bok såväl som en dokumentär med samma titel. Dallaire anade folkmordet och sökte därför förstärkning från Europa, men Europa sket både Dallaire och hela Rwanda i ansiktet genom att istället dra tillbaka sina trupper allt för tidigt. Det här är den enda av filmerna som verkligen kommer nära att berätta den världspolitiska skildringen, där europeiska stormakter får sig åtminstone en mindre känga.

2. Sometimes in April (Raoul Peck, 2005)

Väldigt finkänslig berättelse om två bröder som står på varsin sida i den stora problematiken. Det finns brister i produktion och sådär, det är ingen högbudgetfilm, men dramat berättas ändå väldigt fint och det är omöjligt att lämnas oberörd av denna (som dessutom har en av de finaste filmtitlar jag känner till).

1. Hotel Rwanda (Terry George, 2004)

Den överlägset mest kända filmatisering är även den jag håller allra högst. Hotellföreståndaren Paul Rusesabagina räddade livet på över tusen flyktingar och är en sann hjälte i modern tid. Enligt honom själv är inte Hotel Rwanda på långa vägar lika hemsk som verkligheten var, och tur är väl det, för annars hade det varit omöjligt att se. Det är den film som berör mig starkare än någon annan, som borde visas för alla människor med jämna mellanrum för att visa hur vidrig världen är. Utöver att ta upp Rwanda i synnerhet så visar den även det allmänna förhållandet västvärlden har till Afrika i media och liknande. Folk kan tycka att den är "Hollywoodsk" och fånig, men det är att förminska den något enormt.

Jag saknar ännu en spelfilm som tar upp det stora makroperspektivet, som gör de europeiska kristdemokraterna såväl som Frankrike och Belgiens respektive regeringar till de riktiga skurkar som de utan tvekan var. Tills en sådan kommer ser listan ut som ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar