onsdag 6 november 2013

Tilläggsnotis! Filmfestivalen!

Gårdagens lista är ogiltigförklarad!

Nej det är den förstås inte. Det vore tokigt. Men förutsättningarna har ändrats, och så kom jag dessutom på en film jag sett men hade glömt för att den visades så långt innan festivalen. Istället för att typ revidera på nåt sätt så slänger jag in både den och en fin bit jag såg i dag som ytterligare tips. Så.

Först en svensk. Prisbelönt i Venedig. Det rör sig om Återträffen (Anna Odell, 2013), som utgör en väldigt intressant studie i gruppdynamik, roller och tar sig an mobbing ur en annorlunda vinkel. Jag tycker att Odell fick till det oväntat bra verkligen med tanke på hennes oerfarenhet inom film, och det där priset filmen fick (årets regidebut) var nog högst välförtjänt. Bör ses av alla som lever i det moderna samhället.

Och så dagens film då, som kommer avsluta festivalen. Philomena (Stephen Frears, 2013). Ett hemskt fint drama baserat på en bok som i sin tur skildrar den verkliga berättelsen om sökandet efter Philomenas bortadopterade son. Det är bra mycket mer intressant än det låter, med katolska kyrkan som antagonister. Väldigt fin snyfthistoria med både humor och värme inblandat i sorgen. Mycket välregisserat och allmänt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar